HomeContact
Professionals

Gebeurtenis en emotie

Emoties kunt u niet zo gemakkelijk sturen. Ze zijn er soms gewoon. U kunt wel proberen de gedachten achter de gevoelens te herkennen en te sturen. Zo kunt u beter omgaan met heftige emoties, zoals boosheid en verdriet.

Kloppen uw gedachten?

Soms worden emoties aangestuurd door onze gedachten. En soms zijn die gedachten niet helemaal juist.

U denkt bijvoorbeeld dat uw buurman een hekel aan u heeft, omdat hij u niet groette. Maar de buurman heeft u misschien gewoon niet gezien of gehoord. Probeer daarom altijd na te gaan wat de gedachte is achter het gevoel. Klopt die gedachte ook, als u er langer over nadenkt?

G-schema's maken

Als u last heeft van negatieve of onjuiste gedachten, dan kunt u proberen daar wat aan te doen. Een trucje hiervoor is het maken van G-schema's. Met een G-schema kunt u negatieve gedachten proberen om te buigen in positieve, helpende gedachten.

U maakt een G-schema door:

  • een echte gebeurtenis op te schrijven;
  • uw gedachten daarbij;
  • uw gevoelens;
  • uw gedrag;
  • en het gevolg daarvan.

Daarna beschrijft u de gebeurtenis opnieuw, maar zet u er positieve en helpende gedachten bij.

Wat doet dat met uw gevoelens? Hou zult u zich dan gedragen en wat is het gevolg? U kijkt ineens heel anders tegen de situatie aan.

Als u regelmatig G-schema's maakt, leert u zichzelf na verloop van tijd een positief denkpatroon aan.