HomeContact
Professionals

Tips om met duizeligheid om te gaan

Als u last heeft van duizeligheid, heeft u misschien iets aan de volgende tips.

Naar de huisarts

Als u niet weet wat uw duizeligheid veroorzaakt, maakt u dan een afspraak met uw huisarts.

Normale dingen doen

Het is verstandig om zoveel mogelijk normale dingen te blijven doen.

Dagboek bijhouden

Als u meer wilt weten over uw duizeligheid, kunt u een dagboek gaan bijhouden. Hierin noteert u wanneer u last hebt van duizeligheid en wat u verder opvalt. Hoe lang duurt het, wat voelt u, wat zorgt ervoor dat het minder wordt?

Dit helpt om uw duizeligheid te begrijpen en kan ook handig zijn voor een arts.

Beweging

Blijf ook gewoon bewegen. Of ga meer bewegen als u dat niet zoveel doet. Een goede conditie en sterkere spieren kunnen helpen om de duizeligheid te verminderen.

Ga bijvoorbeeld een half uur per dag wandelen, zwemmen of fietsen. U kunt ook een hometrainer gebruiken, als u liever niet buiten fietst.

Spanningen wegnemen

Spanning kan een oorzaak zijn. Praat erover met uw arts of met iemand van maatschappelijk werk, misschien kunt u dingen veranderen waardoor u minder gespannen bent.

Even gaan liggen

Wordt u toch erg duizelig? Gaat u dan even liggen en wacht tot u zich wat beter voelt.

Rustig opstaan

Sta niet plotseling op uit uw stoel of uit bed. Doet dit in stapjes en houd u ergens aan vast.

Leesbril afdoen

Doe uw leesbril af als u loopt. Dan kunt u goed zien waar u loopt.

Geen slaapmiddelen

Probeer geen slaapmiddelen te gebruiken.

Wilt u van de slaapmiddelen afkomen? Neemt dan contact op met uw huisarts.

Bloeddrukpillen

Vraag uw huisarts eventueel om een ander soort bloeddrukpillen. Of overleg met de huisarts of u de pillen op een ander tijdstip van de dag mag nemen. Dat helpt soms.

Valpreventie

Met valpreventie kunt u ervoor zorgen dat u minder kans heeft om te vallen.

Gezond eten

Een lage bloedsuikerspiegel kan duizeligheid veroorzaken. Als u gezond en regelmatig eet, blijft uw bloedsuikerspiegel op peil.