HomeContact
Professionals

Tips hoe om te gaan met krachtverlies

Hier vindt u enkele tips hoe u kunt omgaan met het verlies van spierkracht.

Meer gaan bewegen

Het is erg belangrijk dat u blijft bewegen: daarmee voorkomt u dat teveel spiermassa verloren gaat.

Gezond gewicht

Heeft u overgewicht of ondergewicht? Probeer dan op een gezond gewicht te komen. Het bewegen gaat dan beslist gemakkelijker.

Krachttraining

U kunt ook aan krachttraining gaan doen bij een fitnesscentrum of bij een fysiotherapiepraktijk.

Door een passende training nemen uw kracht en spiermassa weer toe. U voelt zich fitter, uw balans is beter, u gaat weer gemakkelijker bewegen. En daardoor neemt ook de kans op valongelukken af.

Het mooiste is als de krachttraining zoveel mogelijk aansluit bij uw gewone dagelijkse bewegingen. U kunt ook extra aandacht vragen voor uw balans en bijvoorbeeld voor uw gripkracht.

U kunt een verwijzing vragen via de huisarts, maar u kunt ook rechtstreeks bij een fysiotherapeut terecht.

Hulpmiddelen

Als u minder kracht in uw handen heeft, kunnen simpele dingen heel lastig worden! Hoe maakt u bijvoorbeeld een blik open, of een pak melk? Hiervoor zijn allerlei hulpmiddelen in de handel. Kijk eens op de Hulpmiddelenwijzer om een indruk te krijgen.